...
Uplance | آپلنس
شتاب دهنده صادرات اینترنت محور
Uplance | آپلنس
شتاب دهنده صادرات اینترنت محور

حقایقی تلخ درباره کار کردن در پلتفرم های فریلسنری

حقایقی تلخ درباره کار کردن در پلتفرم های فریلسنری

” هر موقع دلم بخواد از خواب بیدار میشم. صبحم رو با یک لیوان قهوه و صبحی دل انگیز شروع می کنم. هر موقع احساس خستگی کنم به خودم استراحت میدم و همیشه توحسابم پول زیادی برای خرج کردن دارم.”
تصور اکثر مردم از برنامه نوس های فریلسنر یا به طور کلی فریلسنر ها مانند متن بالاست.
اما باید بهتون بگم که اینطور نیست. یا حداقل برای بیشتر فریلنسر ها چنین اتفاقی نمیفته. امروز می خوام حقایقی تلخ درباره کار های فریلسنری به خصوص در پلتفرم هایی مانند فریلسنر، فایور، آپ ورک و ..بهتون بگم.
هم چنین بهتون بگم چه مسیری برای رسیدن به موفقیت در کار های فریلسنری وجود داره.

موقعیت جغرافیایی در پلتفرم های فریلنسری

ملیت مهمه !!!!!

منظورم از این جمله اینه که اگر شما تو پلفترم های فریلسنری از کشور های اروپایی، آمریکایی یا توسعه یافته باشید شانس موفقیت بیشتری دارید.

فارغ از اینکه چه قدر توی کارتون مهارت دارید ولی اولین چیزی که شما با اون مورد قضاوت قرار می گیرید ملیت و کشورتونه. متاسفانه این حقیقتیه که نمیشه اونو نادیده گرفت. حتی با وجود اینکه تو سال 2021 زندگی می کنیم اما هنوزم ملیت برای خیلی از کارفرما ها مهمه و یکی از مهمترین شاخص های پلتفرم های فریلنسری به حساب میاد.

پلتفرم های فریلسنر ترسناک

اگر شما به تازگی تصمیم گرفته اید که به صورت فریلسنری فعالیت کنید قطعا مهمترین گزینه ی جذابی که روبرو خودتون دارید سایت ها و پلتفرم های فریلسنریه.
اما حقیقتی که باید درباره ی این سایت ها بدونید اینه که اکثر این پلتفرم ها تبدیل به اردوگاه نیروی کار ارزان شدند.

برای مثال سایتی مثل آپ ورک به معنای واقعی کار شما رو بی ارزش می کنه. این سایت تبدیل به محلی شده که خیلی از افراد برای انجام پروژه های دشوار با کمترین قیمت به رقابت می پردازن. و متاسفانه خیلی از کار هایی که زمان و مهارت زیادی نیاز دارن با کمترین مبالغ از سوی فریلسنر ها انجام میشه.
بنابراین رقابت در این سایت ها بیشتر سر اینه که چه کسی پروژه رو با قیمت کمتر و سرعت بیشتری انجام میده.
همچنین خیلی وقت ها پیش میاد که کافرما وظایفی غیر از توافق اولیه که با شما داشته به پروژه اضافه می کنه و شما برای اینکه امتیاز تون پایین نیاد مجبورید به حرف های اون گوش کنید و بیشترین کار رو با کمترین قیمت انجام بدید. البته با تغییرات دلاری که رخ داده میشه گفت با تمام این شرایط کار کردن توی این پلتفرم ها برای ایرانی ها خیلی پر سود تر از بازار داخلی هست!

صحبت درباره ی قیمت در پلتفرم های فریلنسری

یکی از مهارت هایی که خیلی در سبک کاری فریلسنری مهمه، مذاکره و صحبت درباره ی قیمت پروژه هست.
این کار نیازمند شناخت افراد و تجربه توی این کاره. قطعا صحبت درباره ی قیمت توی هر کاری سخته اما بهتره اون رو یاد بگیرید چون دیر یا زود توی فضای کاری فریلسنری به اون احتیاج پیدا می کنید.

تخمین زمان پروژه فریلنسری

خیلی وقت ها تصور شما از انجام پروژه ابتداییه و فک می کنید برای انجام اون کار به زمان زیادی لازم نیست. اما زمانی که از نزدیک با اون دست و پنجه نرم می کنید میفهمید زمان بیشتری برای انجام اون نیاز هست.
این نگاه برای کافرما هم وجود داره، مثلا کاری که شما می دونید خیلی زمان میبره در نظر کافرما ساده به نظر میرسه و شما تو این چالش قرار می گیرید که طرف مقابل رو راضی کنید زمان بیشتری به پروژه اختصاص بده. اما در آخر این به مهارت شما بستگی داره که چه جوری با طرف مقابل ارتباط برقرار کنید و اون رو با خودتون همراه کنید.

سوراخ خرگوش برای کار های 5 دلاری در پلتفرم های فریلنسری

اگر تا حالا توی سایت فایور جست و جو کرده باشید قطعا به پروفایل هایی برخوردید که پروژه ی کامل رو برای شما فقط با 5 دلار انجام میدن. یا مثلا ساخت 6 بازی سه بعدی تنها با 30 دلار.
علت اصلی این کار اینه شما وقتی به تازگی فعالیت تو این سایت ها رو شروع می کنید مجبورید پروژه های بیشتری انجام بدید تا مشتری بیشتری کسب کنید. اما کارفرما به راحتی به شما اعتماد نمی کنه چون سابقه زیادی ندارید، به همین دلیل مجبور میششید قیمت کارتون به شدت پایین بیارید.
شاید این راه در ابتدا جواب بده اما در دراز مدت قطعا به ضرر شما میشه. البته این رو بگم که توی یه سری کارهایی که به اصطلاح سری کاری هست،‌میتونه کار کردن های 5 دلاری جواب بده،‌مثلا یه افکت رو به یه تصویر اضافه کردن،‌یعنی کاری که توی چند دقیقه قابل انجامه و نیاز به کار اضافه ای نداره.

توصیه
اگر آدم اجتماعی نیستید سعی کنید اجتماعی بشید! دنیای فریلسنر برای افراد ضغیف در ارتباطات نیست.
ارتشی از برنامه نویس های درونگرا،خجالتی و باهوش وجود دارند که حاضرند اینترنت را برای سرنخی از کار و پروژه به آتش بکشند. اگر می خواهید از چرخه ی کار ارزان و اردوگاه کار خارج شوید باید شبکه سازی و تعاملات رودرو را یاد بگیرید.
شما در حال رقابت با توسعه دهندگان در سراسر جهان هستید. شما باید هنر مذاکره رو یاد بگیرید و باید یاد بگیرید که چگونه مهارت های خودتون رو افزایش بدید. شما باید یاد بگیرید که چطور آرام بمانید مخصوصا وقتی کارفرما توقعات عجیب و غریب داره! مهم‌تر از همه، باید یاد بگیرید که چگونه با مبلغ های کم، اما تعداد پروژه های زیاد در پلتفرم های فریلنسری کار کنید.

ما هنوز در زمانی زندگی می کنیم که تعامل چهره به چهره در تجارت مهم است، صرف نظر از همه پلتفرم های متعدد برای انجام همکاری آنلاین و فریلنسری،  کاریزما و هنر ارتباطات می تواند به اندازه تخصص فنی شما ارزشمند باشد.

 

امیدوارم از این مقاله خوشتون اومده باشه و بتونه بهتون کمک کرده باشه تا پیش فرض درستی از کار فریلسنری مخصوصا در پلتفرم های فریلنسری داشته باشید.

نویسنده:

برچسب:
۳ دیدگاه
  • عبدالرحمن مهدوی ۱۳:۱۵ ۲۲/۱۲/۱۴۰۱ پاسخ

    واقعاً هم ارتباط چهره به چهره مهمه.
    من تو شرکت شما برای مصاحبه آمدم از نظر مهارتی خیلی آماده بودم.
    اما از نظر روابط عمومی افتضاح بودم.
    و همین باعث شد که تیم شما بگوید بعداً خبر میدهیم در مورد استخدام شما 🙂
    اصلا فکر این رو هم نمی کردم شرکت شما اینقدر بزرگ باشه و همین شوکه کرد.

    • آپلنس ۱۴:۰۲ ۲۸/۰۶/۱۴۰۲ پاسخ

      نظر لطف شما هست، البته ما هم تا رسیدن به نقاطی که باید برسیم خیلی فاصله داریم ولی به لطف خدا در حال حرکت هستیم.
      اگه فکر میکنید مشکل توی جلسه مصاحبه بوده توی دوره های بعدی استخدام هم میتونید مجدد درخواست ارائه کنید. موفق باشید

  • مهدی ۱۸:۱۵ ۲۴/۰۲/۱۴۰۲ پاسخ

    عالی آقا
    مقاله تون مفید، صادقانه و به یادموندنی بود! 🙂

یک نظر بنویسید