اهمیت بازاریابی برای فریلنسرها
همه فریلنسرهای متخصص با اهمیت فروش و گرفتن پروژه آشنا هستن و لازمه که برای کسب درآمد از فضای فریلنسری با اصول اولیه مارکتینگ آشنا باشید
این رو در نظر داشته باشید که اگه به خودتون اعتماد ندارید و یا اینکه تمایلی به فروش ندارید، مطمئنا با مشکلاتی توی کسب درآمد دلاری مواجه میشید.
شما هرچقدر بتونید بهتر از اصول بازاریابی استفاده کنید نتیجه بهتری میگیرید و گرفتن پروژه برای شما آسون تر میشه، کلی راه مختلف برای بازاریابی وجود داره و این جا قرار نیست که همه روش ها رو معرفی کنیم و یه نکته مهم اینکه روشی وجود نداره که ٪۱۰۰ تاثیر گذار باشه و با تلاش خودتون باید اون روش بازاریابی که براتون کاربردی تر هست رو پیدا کنید.
هیچ موقع نباید به یک یا دو روش اصلی برای مارکتینگ کسب و کار خودتون بسنده کنید چرا که ممکنه از تاچ پوینت های مختلف هم امکان گرفتن پروژه های پردرآمد هم وجود داشته باشه.
خیلی از فریلنسر ها با توجه به اینکه توی یه برهه زمانی خاصی بازاریابی کردن و تونستن پروژه بگیرین حس میکنن که دیگه نیاز به تکرار فرایند بازاریابی نیستن، درحالی که اگه این فرایند متوقف بشه احتمالا گرفتن پروژه هم برای شما سختتر بشه و درواقع معمولا بازاریابی و گرفتن پروژه با هم رابطه مستقیم دارن.
نکات مهم در بازاریابی فریلنسری
این رو درنظر داشته باشید که توی بازاریابی الزاما قرار نیست که همه افرادی که پیام تبلیغاتی شما رو میبینن مشتری خدمات شما بشن، حتی اگه اونا علاقه مند به کار شما هم باشن زمان زیادی رو میبره تا نیاز اصلی خودشون رو پیدا کنن و بعد وارد فرایند مذاکره بشن.
یکسری از کارفرما ها فقط یه پروژه کوچیک دارن و قرار نیست اونا مشتری های همیشگی شما باشن و باید این موضوع رو همیشه گوشه ذهنمون داشته باشیم تا حس نکنیم که وقتی سرمون شلوغه پس این تعداد پروژه ها همیشگیه.
هیچ موقع به خاطر ترس از پروژه های زیادی که ممکنه بگیرید تبلیغات خودتون رو متوقف نکنید،
رایج ترین روش های بازاریابی برای فریلنسرها:
تماس مستقیم :
توی این نوع روش بازاریابی شما معمولا لیستی از مشتری های احتمالی رو دارید و حالا با استفاده از ارتباط مستقیم مثل تماس تلفنی، ایمیل و یا ارتباط حضوری از حاشیه امن خودتون خارج میشید و به کارفرما پیشنهاد همکاری میدید.
حضور توی کارگاه ها،سمینار ها و رویداد های مختلف که مرتبط با حوزه فعالیت شماست میتونه دایره ارتباطاتتون رو گسترش بده و همین موضوع توی آینده شغلی شما خیلی تاثیر گذاره، چرا که ممکنه همونجا چند تا کارفرما و مشتری پیدا کنید و یا اینکه پیشنهاد همکاری های بلند مدت تری رو دریافت کنید.
این روش پیچیدگی های خودش رو داره که باید درست بررسی بشه و یکسری مهارت نرم باید بلد باشید، مثلا باید اصول و فنون مذاکره و سخنرانی رو مسلط باشید تا بتونید کارفرما رو بهتر متقاعد کنید، ولی به این معنی نیست که شما از این روش استفاده نکنید.
یکی از مشکلات اصلی این روش اینه که معمولا ممکنه تعداد کانکشن های بالایی نداشته باشیم و عملا نتونیم پروژه های زیادی رو از طریق روابط مستقیم بگیرم، پس تا میتونید توی جامعه تخصصی خودتون حضور داشته باشید.
رسانه های اجتماعی :
همونطور که درجریانید رسانه های اجتماعی این فرصت رو برامون فراهم کردن که تعداد ارتباطات خودمون رو بیشتر کنیم و راحتتر بتونیم با افرادی مختلف صحبت کنیم.
شما هم میتونید از فضای مجازی به نفع خودتون استفاده کنید، مثلا پروفایل لینکدین خودتون رو میتونید ایجاد کنید و با اضافه کردن مهارت ها وتجربه های کاری که دارید با افرادی که با فضای کاری شما سنخیت دارن کانکت بشید.
بصورت کلی لینکدین فضای خیلی خوبیه برای کسایی که دنبال کار هستن و با پروموت مهارت هایی که دارن میتونن ارتباطات بهتری رو با افراد مختلف داشته باشن، این رو در نظر داشته باشید که توی لینکدین بصورت رایگان میتونید فعالیت کنید ولی با این حال پلن پولی هم داره که با خریدش یکسری ویژگی های بیشتر براتون باز میشه که مهمترینش اینه چه کسایی از پروفایل شما بازدید کردن، درحالی که توی نسخه رایگان گاها شما تمامی افرادی که از پروفایلتون بازدید کردن رو نمیتونید ببینید.
البته نباید از بقیه سوشال مدیا ها چشم پوشی کرد، مثلا میتونید نمونه کارها رو توی پینترست منتشر کنید یا توی مدیوم medium تولید محتوا کنید و یا توی یوتیوب محتوای ویدیو تخصصی منتشر کنید، پروفایل تخصصی توی گیت هاب ایجاد کنید، اینطوری احتمال گرفتن پروژه خیلی افزایش پیدا میکنه.
پس از غار تنهایی خودتون بیاید بیرون و با ابزارهای مناسب دنبال پروژه بگردید.
طراحی وبسایت اختصاصی:
یکی از بهترین روشها برای اینکه خودتون رو خاص نشون بدید، طراحی سایت اختصاصی خودتون هست، در واقع با ساخت سایت خودتون و اضافه کردن بیوگرافی، مهارت ها، نمونه کارها و تجربه کاری که داشتید میتونید خیلی حرفه ای تر جلوه پیدا کنید.
توی سطح اینترنت تعداد زیادی قالب رایگان وردپرس برای رزومه کاری و cv وجود داره که معمولا تک صفحه ای هستن، شما با شخصی سازی اون قالب ها این حس رو به کارفرما القا میکنید که هم متخصص و هم قابل اعتماد هستید.
ثبت نام در پلتفرم های آنلاین:
کلی سایت ایرانی و خارجی برای گرفتن پروژه وجود داره که میتونید با ساخت حساب توی اون پلتفرم ها پروژه بگیرد، که محبوب ترین پلتفرم های ایرانی برای گرفتن پروژه، پونیشا، کارلنسر و پارسکدرز هست و میتونید به راحتی توی این سایت ها ثبت نام کنید.
اگه میخواید کسب درآمد دلاری داشته باشید و مهارت های خودتون رو توی سطح بین المللی تست کنید از سایت های فریلنسری خارجی مثل freelancer.com، fiverr، toptal، upwork میشه استفاده کرد.
این سایت های خارجی برای افرادی که توی ایران زندگی میکنن به خاطر تحریم ها یه مقدار دسترسی سختی دارن، ولی به این معنی نیست که کلا بیخیالش بشیم چرا که روش های زیادی برای دور زدن تحریم ها وجود داره و توی بخش مقالات آپلنس کامل توضیح دادیم.
برای هرکدوم از روش های بازاریابی که اشاره شد باید یه استراتژی منحصر بفردی داشته باشیم و فکر نکنید که تنها با ساخت یه حساب کاربری و یا حضور توی یه رویداد تخصص حتما میتونید پروژه بگیرید.
درواقع از قبل باید نتایج کلیدی که بدست بیارید رو برای خودتون شفاف کنید تا بتونید راحتتر بسنجید که این روش برای شما مناسب هست یا نه، یکی از این شاخص های کلیدی میتونه ROI باشه.
درواقع ROI همون return of investment (بازده سرمایه گذاری) یه شاخصی هست که مشخص میکنه شما به ازای هزینه و سرمایه گذاری که برای تبلیغات کسب و کار خودتون میکنید چقدر بازدهی داشتید.
فرمول ROI :
به عنوان مثال شما توی لینکدین فعالیت میکنید و دو میلیون بابت تبلیغات خودتون به اینفلوئنسر ها پرداخت میکنید و در نهایت از این طریق ۱ پروژه ۶ میلیونی جذب میکنید.
تصور کنید که با کسر هزینه های تبلیغات از درآمد خودتون در نهایت ۴ میلیون تومن سود خالص داشتید، حالا این عدد رو تقسیم بر کل هزینه تبلیغات که همون ۲ میلیون هست میکنیم ونتیجه رو ضربدر ۱۰۰ میکنیم، در این حالت بهرهوری تبلیغات توی لینکدین برای شما 200 درصد بود، شاید همین جا فکر کنید که سود خوبی عایدتون شده ولی اینطوری هم نیست.
با بررسی کانال های بازاریابی دیگه و یه حساب سرانگشتی به این نتیجه میرسید که ضبط یه وبینار و ارائه یه محتوای آموزش جذاب ممکنه ۸ میلیون برای شما هزینه داشته باشه ولی درنهایت ۳۰۰ درصد بازده سرمایه گذاری داشته و علاوه بر اون افراد زیادی شما رو شناختن و کانکشن های بیشتری هم داشتید.
پس یه شاخصی رو برای ارزیابی عملکرد بازاریابیتون درنظر بگیرید تا یه بینش بهتری درباره سرمایه گذاری های خودتون داشته باشید.
اصل پارتو
اصل پارتو یا همون قانون ۸۰/۲۰ به این مفهومه که ۸۰ درصد از نتایج یک فعالیت رو معمولاً ۲۰ درصد از عواملی تعیین میکنن که توی اون فعالیت دخیل هستن. اگه بخوایم دقیقتر صحبت کنیم، معمولاً ۸۰ درصد از پیشرفت، درآمد یا هر نتیجهی که برامون مهمه، به عواملی که ۲۰ درصد از کل عوامل فعالیت را تشکیل میدهند، نسبت داده میشه.
ما با ترکیب همین اصل با ROI میتونیم ببینم که کدوم یکی از کانال ها و روش های بازاریابی برای ما اثر گذاری بیشتری میتونه داشته باشه.
مثلا شما ۵ تا کانال بازاریابی دارید و از این طریق بعد از کلی بررسی متوجه شدید که ۸۰ درصد اثربخشی رو ارتباطات حضوری و یا پلتفرم آپورک Upwork داره و چون با اعداد و ارقام راحتتر میتونید تحلیل کنید پس کارهاتون شفافیت بالاتری داره و سرمایه گذاری های خودتون (چه از نظر زمانی و چه از نظر مالی) رو اصولی تر میتونید مدیریت کنید.
اینو یادتون باشه تا موقعی که شما روش های بازاریابی مختلف رو امتحان نکرده باشید مطمئنا نتیجه گیری دربارهی اثر گذاری های اون روش ها بی فایدهست، پس سعی کنید تست های مختلفی داشته باشید تا استفاده یا رد کردن اون راه بازاریابی براتون دلیل منطقی داشته باشه.
هوشمندانه کار کنید، نه بیشتر
این مورد خیلی زیاد پیش میاد که فریلنسر ها برای کسب درآمد بیشتر،زمان بیشتری رو صرف میکنن و به قول معروف دارن زمان خودشون رو میفروشن و به ازای زمانی که دارن صرف میکنن حقوق میگیرن.
درحالی که بهتره به جای اینکه سختتر کار کنید میتونید هوشمندانه تر کار کنید که این مورد میتونه مولفه های مختلفی داشته باشه ولی بهتره اونجایی که به نظرتون نیاز به برونسپاری هست، به نیروی بیرونی ارجاع بدید تا انجام بدن.
اگه توی بازاریابی دارید هزینه و زمان زیادی رو صرف میکنید بهتره یه مدت کوتاه دست نگه دارید تا با آنالیز دقیق کارهایی که دارید انجام میدید متوجه بشید چه کاری ارزش بالایی برای انجام دادن داره؟!!
به عنوان مثال اگه شما برنامه نویس وردپرس هستید و خدمات مختلفی رو دارید ارائه میدید با یکمی آنالیز میفهمید که speed up کردن قالب وردپرس و یا ترجمه قالب برای شما آورده بالاتری داره، به همین جهت باید سعی کنید خودتون رو به توی همین حوزه متخصص نشون بدید و از بقیه کارهایی که هزینه بالایی برای شما دارن دوری کنید.
همونطور که توضیح دادیم بازاریابی برای فریلنسرها اهمیت بالایی داره و همیشه باید بهش توجه کنید تا بتونید درآمد همیشگی و بالایی کسب کنید.
به نظر شما فریلنسرها چه راه های مختلف دیگه ای رو میتونن برای گرفتن پروژه و بازاریابی خودشون انجام بدن؟