...
Uplance | آپلنس
شتاب دهنده صادرات اینترنت محور
Uplance | آپلنس
شتاب دهنده صادرات اینترنت محور

درآمد دلاری در ایران، از رویا تا واقعیت

درآمد دلاری در ایران، از رویا تا واقعیت

شاید چهار سال قبل که آپلنس شروع به کار کرده بود،‌ سخت ترین کار این بود که نشون بدیم میشه از اینترنت، میشه از ایران، کسب درآمد دلاری داشت. اون موقع تا میگفتیم بیایید از اینترنت درآمد دلاری داشته باشیم، اکثرا با یه نگاه عاقل اندر سفیهی به ما نگاه میکردند که یعنی بله،‌ ما متوجه شدیم که داری پرت و پلا میگی ولی خب حرمتت رو نگه میداریم و چیزی نمیگیم 😊 بعضی هم البته با یه لبخند ریزی میگفتند کلاه برداری جدیده ؟ 😊

از اون دوران گذشتیم و رسیدیم به امروزی که دیگه خیلی ها متوجه شدند که میشه درآمد دلاری داشت، میشه توی ایران بود، تحریم ها هم باشه ولی ما پروژه های بین المللی بگیریم و درآمد دلاری توی حساب پی پل یا بانک های بین المللی داشته باشیم. الان دیگه خیلی ها میدونند که برای نقد کردن درآمد دلاری که از پروژه های اینترنتی کسب میشه، لازم نیست تا اسکناس دلار دستت باشه و بری صرافی تا نقدش کنی، کلی شرکت هستند که خدمات نقد کردن دلارهای پی پالی رو ارائه میدند و واسطه گری میکنند.

درآمد ارزی از فایور در ایران کسب درآمد دلاری از فریلنسری در ایران

خب حالا پس برای چی ما این پست رو رفتیم ؟ برای اینکه همونقدری که عدم آشنایی با امکان پذیر بودن این کار مانع رشد کسب درآمد دلاری از اینترنت هست، تبلیغات غیر واقعی و خیالی از کسب درآمد های راحت چند هزار دلاری از اینترنت هم، میتونه باعث سرخوردگی و اشتباه در ورود به این عرصه باشه.
توی این مطلب اول از همه میخواییم تا روش های متداول کسب درآمد دلاری از اینترنت رو توضیح بدیم و بعد یه بررسی کنیم ببینیم سختی ها و چالش های این روش ها چی هست و چقدر میتونه برای ما درآمد ایجاد کنه. قبل از شروع باید بگم که ما دنبال فرآیندهای کاری هستیم که از ارائه تخصص و خدمات مبتنی بر اینترنت کسب درآمد دلاری کرد، پس دنبال ترید کردن و فارکس و … توی این مقاله نباشید 😊

کسب درآمد دلاری از اینترنت رویا نیست ما توی این مطلب 4 راه کار اصلی که میشه از اون طریق کسب درآمد ارزی و دلاری در ایران داشت رو بررسی میکنیم.

1- کسب درآمد دلاری از فریلنسری یا صادرات خدمات اینترنتی

درآمد دلاری از فریلنسری

خب اولین روش اینه که ما در ازای ارائه مهارت خودمون به یه کارفرمای خارجی، ازش دستمزدی درخواست کنیم. مثلا من یه گرافیست هستم که میام و پروژه پوستر یه کارفرمای خارجی رو قبول میکنم، به ازای طراحی اون پوستر در 2 روز و با کیفیت مورد نظر کارفرما، ازش 50 دلار دستمزد میگیرم. یعنی در حقیقت شما متناسب با درخواستی که کارفرما از شما داره، یه قیمت و یه بازه زمانی برای انجام اون کار میدید. توی این روش کاری که شما انجام میدید بعد از درخواست کارفرما و متناسب با پروژه اون شخص خواهد بود. اگه نخواییم تعاریف پیچیده ای برای فریلنسری بگیم، این شخص که پروژه های اینچنینی رو از کارفرماهای مختلف قبول میکنه داره به سبک فریلنسری اون کار رو انجام میده.

درآمد ارزی از سایت های واسط فریلنسری

برای این نوع کار کردن و کسب درآمد دلاری از اینترنت، چندین روش وجود داره، یکی از پرمخاطب ترین هاش که روز به روز هم در حال گسترش هست،‌ استفاده کردن از پلتفرم های واسط فریلنسری بین المللی هست. کار این پلتفرم ها اینه که کارفرما و پروژه های کارفرما رو به روش های مختلف به فریلنسر ها وصل میکنند. این سایت ها رو مثل یه بازاری فرض کنید که هم خریدارها و هم فروشندگان به اون مراجعه میکنند تا خدمات مورد نظر خودشون رو پیدا کنند. بعدا در خصوص این سایت ها مفصل صحبت میکنیم، ولی به صورت مختصر بزرگترین سایت های این عرصه سایت فریلنسر freelancer.com ، سایت آپورک Upwork.com و سایت فایور Fiverr.com هستند. درآمدی که ما توی ایران تونستیم از این سایت ها به دست بیاریم ماهی چند هزار دلار هست و بعضا به چند ده هزار دلار هم میرسه. تمامی این سایت ها رو میشه از ایران به روش های مختلف (‌توی مطالب بعدی ان شاءالله گفته خواهد شد) عضو شد و کار کرد.

سایت فریلنسر دات کام freelancer.com سایت آپورک دات کام upwork.com سایت فایور fiverr.com

برند سازی شخصی برای کسب درآمد دلاری از اینترنت

دومین روش اینه که ما خودمون با برند سازی (شخصی و یا شرکتی) و یا فعالیت توی گروه های کاری و شبکه های اجتماعی بتونیم کارفرماهایی که نیاز به خدمات ما دارند رو پیدا کنیم یا به اونا کمک کنیم تا ما رو پیدا کنند. فکر کنید شما یه طراح هستید و توی یه شبکه اجتماعی مثل اینستاگرام نمونه کارهای خودتون رو بارگذاری میکنید. خب این فرصت برای شما ایجاد میشه که خیلی از کارفرماها که دنبال اشخاصی با تخصص شما هستند با شما آشنا بشند و رایزنی های اولیه برای دادن پروژه به شما شروع بشه. البته که مثلا برای گرافیست ها فعالیت توی شبکه اجتماعی ‌اختصاصی مثل بیهنس behance.net میتونه خیلی کاربردی تر باشه و کارفرماهای بیشتری رو به سمت شما بیاره. لینکدین هم که هممون میشناسیم، شبکه اجتماعی بر پایه فعالیت های مبتنی بر کسب و کار و اشتغال که رزومه سازی و شبکه سازی در اون میتونه خیلی مفید باشه که ان شاءالله در این خصوص بعدا محتوای تخصصی خواهیم گذاشت.

سایت بیهنس behance.com

اینم بهتون بگم که درسته کار کردن در شبکه های اجتماعی تخصصی میتونه نتیجه خوبی داشته باشه، ولی شبکه های اجتماعی عمومی مثل توئیتر و فیس بوک هم بعضا میتونه نتایج غیر قابل تصوری داشته باشه! جالبه بهتون بگم ما تو تیم مرکزی آپلنس یکی از پروژه های خیلی خوبمون که نزدیک به یکساله داریم به صورت ساعتی روش کار میکنیم(ساعتی 25 دلار) رو از توئیتر گرفتیم! 😊
روش های برند سازی فقط استفاده از شبکه های اجتماعی نیست،‌ شما میتونید یه سایت بزنید و از طریق ابزارهایی که دیجیتال مارکتینگ در اختیار شما میده،‌ مثل ایمیل مارکتینگ، اس ام اس مارکتینگ و حتی تبلیغات کلیکی گوگل توی یه منطقه خاص کارفرماهایی که دنبال خدمات شما هستند رو به سمت خودتون بکشونید. مثلا فکر کنید یه سایت بزنید مختص کاربرهای اماراتی و توش نمونه کارها و خدماتی که میتونید ارائه کنید رو ارائه کنید و بعد با ابزار گوگل ادز تبلیغاتی رو توی امارات در زمینه کاری خودتون بدید.

به صورت کلی مزایای فعالیت فریلنسری اینه که شما در مدت زمان نسبتا کوتاهی، شاید یک تا دو ماهه با رعایت اصول اولیه این کار میتونید به اولین خروجی های خودتون برسید و کمتر از 6 ماه زمان میخواد تا بتونید یه اکانت متوسط در پلتفرم های واسط داشته باشید و یا کارفرماهای قابل قبولی رو پیدا کنید. بسته به تخصصی که دارید درآمد های دلاری فریلنسری میتونه متفاوت باشه ولی برای شروع، مخصوصا ماه های اول یه درآمد 500 دلاری در ماه میتونه هدف منطقی به نظر برسه و آروم آروم با گروهی کار کردن روی اکانت میشه به درآمد های 5 هزار تا 10 هزار دلاری هم رسید که شاید در ابتدا کمی بلند پروازانه به نظر برسه. برای همین ما یه میانگین هزار دلار به ازای هر نیروی کاری رو در نظر میگیریم که توی مجموعه خودمون آپلنس با کمی تلاش دوستان به این عدد میرسند.

یکی از چالش ها این سبک کاری هم اینه که شما از کارکردن به صورت پاره وقت توی این عرصه اون خروجی که فکر میکنید رو نمیگیرید و بهتر اینه که چند ماه متمرکز باشید. این که ساعت کاری کارفرماهای اروپایی و امریکایی که بهترین کارفرماها به حساب میان با ایران تفاوت قابل توجهی داره و شاید مجبور باشید نصف شب ها کار کنید و یا آنلاین باشید تا بتونید پروژه های خوبی دریافت کنید.

2- درآمد ارزی یا دلاری از فروش محصولات دیجیتال

درآمد دلاری اینترنتی از فروش محصولات دیجیتال

توی روش فریلنسری، ما به عنوان یه متخصص شروع میکردیم به انجام کاری که کارفرما از ما درخواست کرده،‌ ولی در روش فروش محصولات دیجیتال،‌ ما یه محصولی رو مطابق با نیاز بازار، تولید میکنیم و اون رو توی اینترنت از روش های مختلفی به فروش میرسونیم. مثلا یه گرافیست میتونه یه آیکون یا کارکتر رو طراحی کنه و توی شاتراستاک shutterstock.com یا فریپیک freepik.com که سایت هایی برای فروش محصولات گرافیکی هستند به فروش برسونه.

سایت فروش محصولات دیجیتال شاتر استاک

قبل از هر چیز این نکته رو بدونید که معمولا درآمد کوتاه مدت این روش خیلی کمتر از فریلنسری هست، پس عموما نمیشه به عنوان یه شغل و حرفه تمام وقت در شروع به کار ازش نام برد،‌ ولی در کنار فعالیت های فریلنسری، میتونه یه درآمد پایدار غیر فعال(درآمدی که وقتی خواب هستی هم به دست میاد! 😊 ) باشه. البته نمونه های موفق پایدار که شاید چند صد برابر یک فریلنسر هم از این طریق درآمد کسب کردند هست،‌ ولی خب به نسبت کل افراد فعال در این بازار،‌ افراد کمی میتوانند به این موفقیت ها برسند.
چه محصولاتی رو میشه به صورت عنوان محصولات دیجیتال در اینترنت فروخت و کسب درآمد دلاری داشت ؟! حدودا هر چیزی که بتونید به صورت دیجیتال تهیه کنید رو میشه اینترنتی فروخت، از پوستر، لوگو، آیکون، افکت های پریمیر، مدل های سه بعدی، انیمیشن های کوتاه گرفته تا سورس کد بازی های ساده، پلاگین های وردپرسی یا تم ها حتی قطعات موسیقی و پروژه های باز افتر… فقط باید بدونیم بهترین محل برای عرضه این محصولات کجاها هست و چطور میشه اونها رو توی اینترنت به فروش رسوند.

مارکت پلیس ها بهترین جا برای فروش محصولات دیجیتال اینترنتی

بهترین جا برای فروش این محصولات،‌ مارکت پلیس های تخصصی هر حوزه هستند، مثلا شاتر استاک و فری پیک برای فروش عکس ها و طرح های آماده جز بهترین ها هست. سایت سی جی تریدر cgtrader.com یکی از بهترین مارکت پلیس ها برای فروش مدل های سه بعدی هست.

سایت فروش دلاری محصولات سه بعدی cgtrader

است استور یونیتی assetstore.unity.com یکی از بهترین مکان ها برای فروش asset های یونیتی و بازی سازی هست. مجموعه سایت های انواتو مارکت هم که دیگه نیازی به معرفی نداره،‌ از themeforest.net که منبع بزرگ تم ها و پوسته های وردپرسی و اچ تی ام الی هستند گرفته تا codecanyon.net که اسکریپت های مختلف برنامه نویسی رو میفروشه، videohive.net که ویدئو افکت و فوتیج میفروشه، audiojungle.net که صدا و افکت های صوتی میفروشه و …

سایت asset store unity برای فروش دلاری محصولات بازی سازی سایت انواتو مارکت، یکی از بزرگترین مارکت پلیس محصولات دیجیتال و قالب های برنامه نویسی
جالبه بدونید توی ایران تیم های زیادی هستند که از فروش در این مارکت پلیس ها درآمد های چند ده هزار دلاری در ماه دارند! مثلا تیمی که چند پوسته خیلی معروف در تم فارست رو درست کرده و تعداد زیادی فروش داشته. یا آرتیست هایی که دارن از طریق cgtrader.com مدل های سه بعدی خودشون رو میفروشند.
حتی بعضی از سایت ها پا رو از فروش صرف یه محصول دیجیتال فرآتر گذاشتند و استفاده های بعدی از آثار دیجیتالی که شما درست کردید رو میفروشند. مثلا سایت هایی هستند که از شما طراحی مدل برای تیشرت میخوان و بعد در ازای فروش اون تیشرت هایی که طرح شما روش چاپ میشه،‌ درصدی از فروش رو به شما پرداخت میکنند. سایت هایی مثل redbubble.com، teespring.com و zazzle.com این نوع خدمات رو ارائه میدند.

کسب درآمد اینترنتی دلاری از طرح های چاپی

به جز مدل های مارکت پلیسی، فروش درون برنامه و بازی هایی که توی اپ استور یا گوگل پلی قرار میگیرند هم جزء درآمدهایی هست که میشه از طریق فروش محصولات دیجیتال دسته بندیشون کرد. خیلی از بازی ها از فروش های درون برنامه ای یا حتی فروش خود بازی قبل از نصب درآمد کسب میکنند. این روش هم یه دنیای بزرگی از ظرفیت هست، هزاران اپلیکیشن کاربردی تا بازی هستند که پتانسیل کسب درآمد درون برنامه ای رو دارند به روش های مختلف که ان شاءالله در مطالب بعدی به این موضوعات هم میپردازیم.
اگه شما بتونید یه وب سایتی بزنید که از عضویت در اون سایت یا نرم افزارتون هم بتونید درآمد کسب کنید، میتونید از فروش محصولات دیجیتال کسب درآمد دلاری داشته باشید. مثلا شما یه پلاگین وردپرسی مینویسید و به ازای هر سال استفاده از کاربرانتون یه حق عضویت میگیرید. یا نرم افزار حسابداری یا …

3- کسب درآمد دلاری از شبکه های تبلیغاتی

درآمد ارزی و دلاری از شبکه های تبلیغاتی

تا از کسب درآمد دلاری صحبت میکنید، اکثرا از کسب درآمد از یوتیوب و تولید محتوای اختصاصی توی کانال یوتیوب و مانیتایز شدن صفحه نام میبرند! درسته، این هم یکی از روش های کسب درآمد دلاری از اینترنت هست اما دنیای تبلیغات اینترنتی خیلی بزرگتر از اینها هست… یکی از قدیمی ترین افرادی که در ایران شروع به کسب درآمد دلاری از طریق اینترنت میکنه (به دلایلی امکان نام آوردن ازشون نیست ولی اکثر دوستان قدیمی میشناسند ایشون رو) شاید حدود 15 سال قبل، حتی قبل از نوسان دلار به 3هزار تومن، تونست با چند سال کار در این زمینه به درآمد 2 میلیون دلاری برسه. ایده اولیه ایجاد یه سایت دانلود نرم افزار بین المللی بود که از طریق تبلیغات کلیکی و گوگل ادز کسب درآمد میکرد و بعد تر وارد دنیای افلیت مارکتینگ و مدیریت فروش شد.

گوگل ادز و کسب درآمد دلاری تبلیغاتی
شبکه تبلیغاتی اینترنتی که میشه ازشون درآمد دلاری کسب کرد،‌ این روزها خیلی گسترده شدند. اکثر بازی ها از طریق نمایش تبلیغات گوگل اد موب کسب درآمد های بالایی دارند،‌ سایت ها از طریق گوگل ادز تبلیغات کلیکی زیادی دریافت میکنند. نمایش تبلیغات میان ویدئو ها مثلا در یوتیوب به تولید کنندگان محتوا درآمد قابل قبولی رو میده. از همه اینها که بگذریم، افلیت مارکتینگ که در حقیقت سهمی از فروش کالا رو در ازای فروش محصولات به تبلیغات دهنده پرداخت میکنه میتونه درآمد های چند برابری نسبت به تبلیغات کلیکی ایجاد کنه. حتی دراپ شیپینگ هم که ری اکسپورت کردن یه محصول از عمده فروش به مصرف کننده نهایی هست هم بر بستر تبلیغات هست که داره درآمد خودش رو ایجاد میکنه.
لازم به ذکر هست که توی این زمینه، تخصص و‌ تولید محتوای خوب که امکان جذب مخاطب بالا رو داشته باشه حرف اول رو میزنه. شاید تعداد افرادی که وارد این بازار میشند و به موفقیت نمیرسند چند ده برابر افراد موفق باشند پس میتونیم بگیم کار ساده ای در پیش نیست. در کوتاه مدت هم نمیشه انتظار درآمدهای بالایی رو داشت،‌ بلکه نیاز به تولید محتوای مداوم، سنجش میزان ورودی و بهبود رویه ها برای جذب بیشتر کاربر رو داره.

4- درآمد ارزی اینترنتی از فروش محصولات فیزیکی توسط اینترنت

درآمد دلاری اینترنتی از فروش محصولات فیزیکی

شاید شنیده باشید افرادی که توسط سایت هایی مانند آمازون و یا ای بی، فروش کالای فیزیکی رو از ایران تجربه کردند. مثلا اشخاصی که فرش ایرانی رو از این طریق صادر میکنند. روش کار به این صورت هست که کالا از ایران به یه کشور همسایه ارسال میشه، از اونجا یا به صورت مستقیم به مصرف کننده ارسال میشه و یا اینکه به انبارهای سایت هایی مثل آمازون ارسال میشه و توسط حساب های اون سایت به فروش میرسه و ارسال میشه.

درآمد ارزی از فروش در آمازون

شاید سخت ترین کار برای کسب درآمد دلاری از اینترنت این روش باشه، چون هم در انتخاب محصول و بازاریابی اون باید نکات و ریزه کاری های زیادی رو رعایت کرد و هم نیاز به فعالیت های لوجستیکی داره. با این حال در حال حاضر هستند افرادی که از این روش دارند کالاهایی از ایران رو صادر میکنند. یه نکنه مهم اینه که معمولا کالاهایی از این طریق میتونند در فضای رقابتی بین المللی به فروش برسند که مزیت های انحصاری بالایی داشته باشند چون در بسیاری از کالاها چین و تولید کنندگانش هستند که با قیمت های بسیار پایین بازار رو به دست گرفتند.

رویکرد آپلنس هم در گسترش کسب درآمد های ارزی و دلاری از طریق اینترنت در کشور در این 4 دسته بندی بالا خلاصه میشه. البته در حال حاضر بیشتر تمرکز روی اولین دسته یعنی کسب درآمد دلاری از طریق فریلنسری هست و توی سایر زمینه ها هنوز در حال تحقیق و توسعه هستیم.

نویسنده:

برچسب:
۱۲ دیدگاه
  • علی ۱۳:۵۷ ۱۲/۱۱/۱۴۰۱ پاسخ

    خیلی خوب بود،‌لطفا در مطالبتون در خصوص نکات تحریمی بیشتر اشاره کنید و موانع تحریمی در کسب درآمد دلاری و ارزی. تشکر

    • آپلنس ۱۳:۵۸ ۱۲/۱۱/۱۴۰۱ پاسخ

      تشکر از شما،‌ حتما، یکی از سر فصل های دوستان رسانه اشاره به مباحث تحریمی در حوزه کسب درآمد ارزی از اینترنت هست.

  • میم ۱۲:۲۵ ۱۳/۱۱/۱۴۰۱ پاسخ

    جالب بود،‌ ولی اینی که شما خودتون این کار ها رو انجام دادید جالب تر بود. امیدوار شدم… درآمد دلاری داشتن آرزوی خیلی ها هست الان.

    • آپلنس ۱۲:۲۶ ۱۳/۱۱/۱۴۰۱ پاسخ

      بزرگترین کار ما نمایش همین شدنی بودن این کار هست و ایجاد این امید. خوشحالیم از این اتفاق

  • نونیم ۱۱:۰۴ ۱۸/۱۱/۱۴۰۱ پاسخ

    ممنون میشم یه کم جزئیات بیشتری در این خصوص بگید. خودتون از کجا شروع کردید و چه خدماتی میدید در این خصوص ؟

    • آپلنس ۱۱:۱۲ ۱۸/۱۱/۱۴۰۱ پاسخ

      توی رسانه آپلنس سعی میکنیم بیشتر در خصوص جزئیات توضیح بدیم، مخصوصا اگه شبکه های اجتماعی ما رو داشته باشید به صورت ویدئویی یه سری مطالب اونجا ارسال میشه.

    • علی ۰۹:۴۴ ۲۵/۱۱/۱۴۰۱ پاسخ

      همینطوره، واقعا نیاز به جزئیات بیشتری هست. ولی خوبیش اینه که خودشون این کارها رو انجام دادند و فقط مقاله نیست. آدم امیدوار میشه

  • علی اصغر ۱۵:۱۰ ۲۰/۱۱/۱۴۰۱ پاسخ

    نمیشه به افراد هم خدمات شتابدهی برای کسب درآمد ارزی و دلاری بدید؟

    • آپلنس ۱۵:۱۵ ۲۰/۱۱/۱۴۰۱ پاسخ

      در آینده ان شاءالله این کار رو هم انجام میدیم البته به سبکی که امکان هم افزایی برای افراد ایجاد کنه،‌ ولی متاسفانه در حال حاضر امکانات و زیرساخت های لازم رو برای انجامش نداریم و مجبوریم تمرکزمون رو روی مجموعه های کاری بذاریم.

  • پلاسنیم ۱۰:۴۸ ۲۸/۰۶/۱۴۰۲ پاسخ

    مشورت میخواستم، به نظر شما یه نفر با مهارت نسبتا خوب در زمینه گرافیکی، تولید پوستر و لوگو و تدوین … حدودا ۳ سال کار حرفه ای در ایران کرده باشه، چقدر میتونه درآمد دلاری ماهیانه از فریلنسری کسب کنه؟

    • آپلنس ۱۳:۵۳ ۲۸/۰۶/۱۴۰۲ پاسخ

      معمولا در شروع به کار نباید خیلی به دنبال محاسبه میزان درآمد باشید و مهمتر اینه که شما بازخورد ها(رویوها)ی خوبی از کارفرما دریافت کنید. اگه بتونید بین ۲ تا ۶ ماه تعداد قابل قبولی پروژه با بازخورد خوب دریافت کنید باید با این سطح از مهارت بتونید ماهی ۱۰۰۰ دلار درآمد داشته باشید.

  • جونیور ۱۲:۱۰ ۱۹/۰۷/۱۴۰۲ پاسخ

    ممنون میشم کمی هم درخصوص nft ها و اینکه آیا میشه از این طریق واقعا درآمد دلاری خوبی به دست آورد صحبت کنید.

یک نظر بنویسید